Tuesday, October 4, 2011

Pengubat Rindu

Memang semestinya kegilaan aku pada military stuff macam rifle, tank, suit, elite squad dan macam-macam lagi termasuk la permainan video game yang berunsurkan tembak menembak serta aksi-aksi yang mendebarkan telah membawa aku kepada menceburkan diri dalam alam ketenteraan sukarela. Walaupun sekarang aku dah malas pegi latihan tetapi semangat dan minat dalam arena tentera tidak pernah pudar.Patriotik kan?

Dengan semangat yang ada tu walaupun sedikit pudar aku telah membawa ibu dan ayah ke pelancaran kompeni askar wataniah yang berlangsung di Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Panglima Garang, Banting walaupun setelah sampai-sampai je di lokasi, show dari anggota tentera telah tamat. Jadi aku bawak parent aku melihat-lihat pameran yang di buat oleh unit-unit tentera yang terlibat.

Saje nak bagi parent aku tengok teknologi ketenteraan yang biasa orang tengok dalam televisyen je. Malas nak cerita panjang, tengok je gambar-gambar ni.

1st time ayah angkat M16.hehe


yang ni angkat MG(machine gun) lak. My mom ta berani angkat :P


mendengar briefing dari encik askar


tinggi da sama. cuma lengan kene besa sikit.hehe


tengok sikit cara pegang tu camne.mata kasi sepet.haha


ganas ni..berambu ramba..hehe


demo fire starter


hehe, my mom excited nak bergambar dengan orang ni, demo ikhtiar hidup


kira ok la ikan keli salai dari kura-kura-.-


berehat sebentar di "pondok seminggu"


ini meriam diguna dari zaman 60an, jarak musnah 40m, jarak tembakan max. 10000m.


hiargh! makan budak!


kalau ada selaras ni aku guna untuk tembak monyet je.haha



orang awam yang melihat-lihat anaknya sedang asyik memanjat-manjat.


walaupun pameran dan show sebegini dah selalu aku hadir dan saksikan tapi aku tak pernah bosan untuk melihatnya kerana ia menjadi ubat kerinduanku dalam arena ketenteraan suatu masa dulu. cehh, ayat macam veteran komando je. haha. Apa-apa pun kita patut menghargai tugas mulia anggota perajurit dalam tugasnya mempertahankan negara, bukan musuh yang terang merobek maruah untuk diagungkan.pergh semangat. ok, sekian. peace no war.

Monday, October 3, 2011

Kenyang Perut Suka Hati?

Alhamdulillah dah selesai final exam untuk sem 5. Banyak berdoa dan tawakal dengan apa yang telah kita usahakan. Moga mendapat yang terbaik dari-Nya insyaAllah.

Nak share sikit pasal makan. Last week lepas final paper, dengan rasa seronok dah merdeka kononnya aku pun balik ke bilik. Sampai kat bilik roomate aku dah duk terconggok depan laptop. Depa keluar awal dari exam hall. Memang HEBAT!

"weh, duk bukak pc apa lagi? siap-siap cepat"

Aku :"apasal"
"Man ajak pegi makan berger besaq penyepok"

Aku :"Bila"
"la ni"

Tu diaa, berger besaq penyepak, mentang-mentang dah habis exam semua kau nak bedal. Al-kisah kami pun pergi ke The Mines untuk menikmati berger penyepak tersebut dengan membonceng kapcai. First time ni.

Nama restoren berger penyepak ni Carl's Jr. Kami pun nak order, kebetulan yang amik order time tu junior skola aku dulu. Borak panjang gak la. Dah habis pilih burger, aku pun order burger jenis SUPERSTAR WITH CHEESE. haha gempak kan nama dia. Harga dia pun gempak gakk RM11 lebih satu set -.- " .dia bagi no. duk kat meja and tunggu burger sampai.

 tu dia burger besaq penyepaq dah mai dah.haha

yang bestnye kat restoren ni, air amik sendiri. tak kisah la kau nak refill berapa kali minum, sampai nazak pun boleh kot. ada banyak gak pilihan air dia. yang aku ingat coke & light, ice lemon tea, f&n
grape, strawberry.

Kami pun apa lagi, bismillah terus ngapp. Tapi aku tak terus makan, aku tengok fries dia lain macam, aku rasa la skit.. fuhh, ke langit..hehe, kentang dia agak sepesel sebab macam segar lagi tau, kulit pun masih tertinggal -.-.memang sedap, rasa sayang nak habiskan.hahaha batak!

nama dia natural-cutted fries.

Sambil kitorang makan we also have our deep conversation. gossip..... bukan lah. we've great moment there walaupun tak semua classmate aku terlibat.diorang sume ni classmate aku.

aku takde dalam ni.wallet je ade.hehe


member aku taktau nak start makan belah mana, besa sangat.


they serve us memang better lah.


haa, boleh bayangkan besar mana? ada lagi besar dalam menu dia. mahal.


 Saje nak share, first time makan burger besa gedabak camni. dekat sejam lebih gak la aku makan mende ni. aku jenis tak makan banyak.cehh.hehe.ok tu je. peace.

Monday, July 4, 2011

Mind Boggling

To do list :-


Exercise Investment.Chapter Common Stock 31 questions
Redo Exercise Investment. Chapter Bond 26 questions 


Semuanya untuk persiapan menghadapi quiz and midterm. After cuti midsem.
Apa la nasib midterm lepas cuti.

Sebelum balik cuti haritu aku pegi panjat bukit Broga. 
Bosan, asyik Broga je kita dengar kan.
Dah biasa sangat. Tapi member dah ajak kan nak buat camne.
Follow je la di samping melatih stamina dan tulang-temulang lutut dan pinggang.

Start panjat pukul 6.30 pagi. dengan takde torchlite nye.
Nasib baik ada orang lain panjat bawak torclite. follow belakang diorang jela.
Ape punya cikai. haha.









irresponsible action

impossible haktuih.haha

mood: mengisi masa lapang dengan sebaiknya
try lah panjat bukit ni.udaranya nyaman.Terletak kat Semenyih berdekatan
dengan University of Nottingham.

KEMBALI BERBELOGGING :D

Saturday, May 7, 2011

KURSUS ASAS

Dekat seminggu jugaklah aku pulang dari kursus asas perajurit muda askar wataniah. kursus selama sebulan itu benar-benar menguji ketahanan mental dan fizikal. selalunya kursus yang diadakan dihadiri 60-100 peserta tapi intake aku kali ini adalah yang paling sedikit iaitu seramai 38 orang sahaja. memang jumlah yang kecil.



macam biasa masuk je kursus ni ataupun rekrut bahasa sopannya, rambut mesti hilang, misai janggut kasi habis. Aku belajar kawad, belajar mengendalikan senjata m16, belajar isyarat medan, latihan tempur dan bermacam-macam lagi. memang jadual sangat padat, sehinggakan waktu malam lepas kelas masuk bilik terus tidur, memang tak ada peluang borak panjang la.



kursus sebulan ini juga mampu membuatkan kulit aku semakin gelap dan juga otot-otot menjadi keras. Mana tak nya asyik kene sit dan push up je. Seawal 6.30 pagi PT akan dimulakan. PT tu physical training. Mula-mula memang sakit badan la nak ikut rentak latihan. tapi bak kata orang, alah bisa tegal biasa kan? Jadi, sakit sengal layan aje.

yang tak best nya intake aku tak dapat masuk hutan gara-gara pelancaran kompeni askar wataniah kat stadium malawati. dia libatkan peserta rekrut sebab tak cukup korum. rugi betul tak dapat masuk hutan. penat je buat latihan medan. tapi takpa semuanya ada hikmah. time pelancaran tu aku terlibat dalam kawad senyap atau kawad formasi bersenjata. enjoy jugak la walaupun terpaksa berpanas ketika latihan.

  muka tebakor yop!

amacam? ada berani ke nak race dengan humvee aku? hehe.

Ada seorang jurulatih kat kem rekrut aku ni nama dia Sarjan Yunos. dia memang kuat berceloteh dan memberi nasihat. tapi nasihat dia bagi sebelum kami semua tidur. memang psycho habis la dengan mata mengantuk apa semua dia boleh meleret borak panjang. aku ingat lagi pesan dia paling awal."ikut, senang. patuh, bahagia. ingkar sengsara."

memang kat dalam askar ni kita kena ikut je apa depa suruh. haha, utara pulak. mahu tak nya, penah ada jurulatih suruh buat something tapi kitorang buat lemau je tak ikut arahan. apa lagi sideroll ukur kem la. jauh tak jauh tu belakang kira. yang pasti ramai yang muntah hijau dan ramai yang nak tarik diri. dengan aku sekali muntah hijau tapi aku tak tarik diri. mental jaga beb. cehh.

Kem Bn2/Rej 502 (AW) - ihsan google map

tu semua perkara biasa, tanya je mana-mana orang yang pernah sertai kursus mesti diorang cakap benda yang sama. tapi dalam banyak pengalaman aku paling best bila time giliran aku jadi I/c skuad. "in charge squad" betul ke tidak tak tau la.hehe. time aku jadi I/C skuad ni time ni lah latihan kering ataupun latihan medan dibuat kat padang. boleh-boleh pulak seorang pegawai ni bagi kat aku jadi ketua platun time latihan. hurm memang pening kepala la. mana tak nya, kat kelas orang ajar teori aku tersengguk-sengguk mengantuk. ini la ubatnya. time latihan bila kat dalam headquarters aku si ketua pelatun ni jadi bengong tak tau nak bagi arahan apa. Memang kena ketuk kepala je la. apa la nasib. ni semua pelajaran dan pengajaran okay.Malam tu pulak kena change parade. tukar baju melayu, baju loreng, semua dalam masa 2 minit. memang kelam kabut, time tu aku rasa bilik paling bersepah dengan baju berbanding hari lain. dan yang last sekali pakaian apa aku pun tak tau. sorang sarjen ni punya idea.

yang melutut menghadap sini tu aku.konon tengah plan formasi.ketua platun bengong.cehh

idea askar punjabi mana dia dapat aku pun taktau.


 memang rabak beb.gambar aku ada je, malas nak letak.malu.hehe

dah siap alat-alat tidur apa semua apa lagi? lena la atas jalan.pehh

Adeh, malas la nak cerita panjang. kesimpulannya, masuk kursus rekrut ni, susah senang semua bersama, sakit sihat sama-sama tanggung, mandi sama-sama, tidur, makan sama-sama. gaduh pun sama-sama ye.

 yang ni malas nak cerita panjang. tengok je dah boleh tau kan? kalau nak cerita tak cukup page nanti.hehe.


Alhamdulillah selesai kursus dengan jayanya.Mohon menjalankan tugas lain. sekian terima kasih :D

Friday, January 28, 2011

Life is subject to possibilities.

macam biasa lepas maghrib je aku siap-siap nak pegi kuliah financial management,FM. tak boleh lewat sebab lecturer tu pernah cerita ada sorang anak murid dia dulu cukup bebal dalam kelas tapi dia berjaya dalam kerjaya sekarang sebab dia tak pernah datang selepas lecturer. jadi aku ambik pengajaran tu.keberkatan sangat penting.

"nabil, kenapa kau pakai kasut pegi kuliah malam?"

"saje je, aku sejuk la sebab tu pkai kasut" saje bagi alasan munasabah untuk pakai kasut jack purcell. orang lain takde. nampak smart sikit.bagi aku kelas atau kuliah adalah waktu menuntut ilmu dan dress code student penting untuk berhdapan dengan lecturer. tapi takdelah rajin tuck in tshirt berkolar.just kemas dan sopan.

smpai dalam dewan kuliah macam biasa la pot pet pot pet sambil tunggu lecturer. bila dia dah masuk baru senyap sikit.

"Assalamualaikum.".. sambil membelek attendant. Pilih orang baca doa sebelum kuliah mula.
"Hanisah"
"Eh, perempuan ea"..belek-belek lagi..
"Nabil Syahmi..recite the doa"..

"OK today we will be back to do our main business"
belajar chapter baru pasal cash budgeting. apa yang aku suka pasal lecture FM aku ni, cara dia mengajar. dia tak ajar semata-mata nak exam, atau semata-mata teori tapi dia ajar apa yang bakal dihadapi oleh mahasiswa seperti aku waktu bekerja kelak. realiti yang akan dihadapi. Lecturer aku ni bukan sekadar mengajar tetapi pengalamannya dalam bidang finance sangat mendalam, seronok dikongsi dan juga mendatangkan suara gelak ketawa di dalam dewan kuliah. seriously sepanjang semester 4 dia mengajar tak penah rasa bosan, ngantuk memang ada, menguap la banyak mana pun tapi tak terasa nak tidur bila dia mengajar.

"OK contoh bagi syarikat untuk memilih projek"

"Zul, bagi contoh seorang, perempuan la dalam kuliah ni yang kau tak puas hati sangat dari dulu"
"Apa ea..erm.."
"Bagi la satu nama perempuan"
"Err, zubaidah"
"Ok, zubaidah mana zubaidah angkat tangan"

"Eh, zubaidah tu mak saya!"

berdekah-dekah pelajar ketawa dalam dewan kuliah.mungkin Zul tadi tak concentrate kot.

Memang seronok, lecturer aku akan memberi contoh yang senang orang faham, dengan diselitkan selingannya sekali.Tapi dalam diam dan kelakarnya, terselit juga ketegasan dan perasaan. pernah dulu, dia beri assignment untuk group dan diberikan polisi agar menghantar tepat pada waktu deadline. sebab, tiada markah bagi yang lewat. Tapi apa faham-fahamlah pelajar, lain yang disuruh lain yang dibuat. ada juga yang menghantar lambat.

"saya dah cakap awal-awal, saya tidak akan terima assignment yang dihantar lewat.so no marks for your assignment"

Berderau darah dengar dia cakap macamtu, ada yang menangis,ada jugak yang merayu

"Maybe all of you faced with Mr nice guy every time you enter the lecture, after this there will no more Mr nice guy, you gonna miss him"

Semenjak dari peristiwa tu lecturer FM aku ni masuk ke kelas dan mengajar tanpa suasana riang dan gelak ketawa. Sangat hambar. dan satu hari kuliah tu dia suruh semua orang senyap dan keluarkan sehelai kertas. dia suruh semua pelajarnya tulis.

"Life is subject/expose to possibilities, which requires us to always be ready"

Sebab apa? haritu kami tanya dia, 
"Sir, midterm for FM bila?"
dia jawab.
"Ok saya tanya awak tau tak bila awak mati? tak tau kan, so saya pun tak tau bila"
Haha.Kalau semua subject ada lecturer macam ni tak ke seronok gila. By the way now the Mr nice guy have come back to us. I am really happy. Thanks Sir Erman.