Friday, October 8, 2010

Dahulu lain, Sekarang lain

"Orang muda zaman sekarang ni lain,waktu bertunang pun dah di hias-hias macam pengantin,berbeza nak dibandingkan dengan zaman ayah dulu"

Dulu dengan sekarang memang lain, lain tarikh, lain masa, lain teknologi dan lain taraf hidup. Tapi apa yang dibuat adalah perkara yang sama. Majoriti aku pergi ke rumah-rumah orang yang melangsungkan majlis bertunang aku lihat semuanya sama, pihak perempuannya dihias dan disolek macam pengantin, pakai baju cantik-cantik. Tak perlu pergi jauh la, dalam keluarga sendiri pun ada juga. Tapi adakah ini dikatakan adat kita, mengikut cara atau trend mengikut semasa.Cehh, formal pulak kali ni ye.

Nak dibandingkan dengan zaman dahulu memang la caranya berbeza, persiapan ala kadar sahaja.  Tapi resolusinya sama, melangsungkan majlis. Peranannya juga sama. Kadang-kadang aku pun terfikir, majlis yang sebegini kecil pun sudah banyak modal yang dikeluarkan. Lebih suka untuk mengeluarkan belanja lebih berbanding besederhana. Majlis Walimatul Urus yang akan datang bagaimana pula? Mestilah mahukan modal yang lebih banyak kerana keramaian lebih besar dari biasa. Jangan sampai kita bermewah-mewah sehinggakan sakit kemudian hari. Sakit apa? sakit membayar hutang, membeli barang-barang keperluan dan bayar segala macam bil.

 Jangan jadi pelamin anganku musnah:)


"Biarkan sakit di mata, biarkan sakit telinga ibu mendengarnya, jangan pulak sekian hari ibu sakit nak membiaya pula" Kata-kata ini selalu keluar dari mulut ibu setiap kali bercerita tentang hal perkahwinan di kampung mahupun di kalangan saudara."Waktu ibu bernikah dulu, simple saja,buat kenduri kecil-kecilan, takde nak buat pelamin la bagai." berkata kembali tentang waktu dahulu-dahulu. Aku suka mendengar walaupun banyak kali diulang. Ya,dahulu memang tak seperti sekarang, tak mewah, majlis tak grand, sebab semuanya sederhana, apa salahnya kita tiru macam yang dahulu. yang sederhana, supaya tidak susah bila berkeluarga. Dengan andaman, mengupah jurukamera professional. Dua hari majlis tapi suit baju bertukar 5-6 pasang, bayar sewa lagi. kan membazir tu namanya. Alasannya sekali seumur hidup untuk kenangan abadi. Pelamin apa semua tu adat je kan, kalau ta silap la. Tapi ada pepatah, "Biar mati anak, jangan mati adat". sangat thrill pepatah ni ye.Hehe.

Kesimpulannya, kita memang digalakkan besederhana, lakukan yang utama, yang wajib didahulukan, yang harus diselitkan. bukan alasan kedekut berbelanja atau apa, takut-takut sudah terbiasa dengan berboros, tak cukup makan kemudian hari. nauzubillah. Ini adalah sekadar buah fikir, dan sekadar renungan buat diri sendiri untuk cuba merancang yang terbaik untuk akan datang. Tetapi selalu juga kita mengata orang, tapi kita juga yang buat benda yang sama. Harap-harap tidak begitu.

 Biar bahagia kemudian hari. InsyaAllah

Tidak menyentuh ke mana-mana pihak,sekadar renungan sendiri.





(Belum rancang nak kahwin lagi la, belajar pun belum habis:)


3 comments:

Farhana Jafri said...

aku sokong!!!seram tgk org wt mjlis kawen skunk ney..pling seram tym anak pmpuan sm nasaruddin tu... fuuhh.. kawen beribu kuar..law cerai nnti kertas 50 sen je pkai.. ngah3

Mohammad Nabil Syahmi said...

haa..tau takpe..so, simple2 sudeh..

~ Warna Warni Kehidupanku ~ said...

tau xpe grand2 pon nk wtpe an yg pnting acaranye tuh nk mghalalkan yg haram keh3..