Tuesday, October 19, 2010

Terlepas dengar

Petang tadi aku pergi pekan pergi kedai gunting rambut. Sebab nak gunting rambut la nak daftar sem baru rambut panjang kang di tahan dek pak guard pulak. pak guard yang sentiasa terconggok di depan pintu-pintu ruang pusat konvensyen. ta pasal-pasal kena saman. dah, habis cerita pasal pak guard.

Jadi selepas gunting rambut kat kedai gunting, bukan saloon tau, aku pun nak balik ke rumahlah, nak melencong mana-mana akaun dah closing awal-awal bulan. hehe. Sedang aku menunggang motosikal, aku tengok meter minyak dah tahap E. E stands for? Empty.. Pandai.. Singgah Petronas nak refuel and rearms. cehh, macam bawak heli plak. Aku isi 5 ringgit, kira full tank jugak la kriss aku. Sedang nak memasukkan muncung minyak ke dalam lohong tanki tiba-tiba

"..Encik, mintak maaf ye, sudi-sudi lah derma untuk anak yatim.."

Seorang budak perempuan comel berkulit hitam manis datang dengan memegang resit untuk pembayar derma. Panggil la aku abang kan mesra. hehe.


"..Kejap ea.." sambil aku tunjuk isyarat tangan. 

Encik, saya kurang dengar!

 Yela tengah isi minyak nak berurusan dengan orang kan bahaya. takut-takut tumpah ke apa ke aku yang susah.Selesai je aku berurusan dengan pam minyak tu aku dapati budak perempuan tadi dah hilang. Eh? aku cakap .."kejap ea"..takkan dia salah dengar kot, maybe dia dengar "tak yea"..dia pergi macam tu je.kesian dia. tak sempat nak hulur sikit kat anak yatim tu. muka nampak penat dan letih. Moralnya kat sini kalau berinteraksi dengan orang gunakan suara yang jelas dan cukup kuat. Suara aku ni pemalu sikit kot sebab tu budak perempuan tadi pergi macam tu je. Ok sekian.



Tazkirah Hari ini

2. dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang telah baligh) itu harta mereka, dan janganlah kamu tukar-gantikan Yang baik Dengan Yang buruk; dan janganlah kamu makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) Dengan harta kamu; kerana Sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa Yang besar.






2 comments:

pu3 nonsense said...

tau xpe... cian kt budk 2..ish2...ustaz nabel..ustaz nabel...

inar said...

sian bdk tu wey..ko xtinjau2 dulu ke area stesen minyak tu? mane la tau die ade kt area tu lagi..