بسم الله الرحمن الرحيم
setelah diamati kembali, keputusan aku untuk mencintai seseorang yang istimewa masih terlalu awal bagi aku.
ye lah..aku ni kan masih belajar lagi..makan minum pun mak bapak support lagi..mengada ngada la kau ni nabil..ish2..walaupun cinta memang menjadi fitrah manusia antara kaum adam dan hawa..tapi memang ia masih terlalu awal..kan? kan?..hehe
luahan hati
aish..kenape dalam hati aku ni ade je prasaan nak mencintai seseorang..apakah sebab perubahan hormon dari semasa ke semasa..atau sekadar terikut kawan2..org nak bercinta dia pon sibuk..yelah..zaman2 ni semuanya indah..betul kan..indah2 juga..tapi dosa pahala mcam disembunyikan je..mana ilmu2 akhlak,akidah halal dan haram yang kau belajar?..tertutup disebalik kemahuan yg bergelojak?
yes..ckap pasal terikut kawan ni..aku sendiri kadang2 nak terikut2 sgt gaya hidup kawan2 aku..yang mane aku tak termampu..walaupun pemikiran meningkat matang..tapi masih mencari personaliti sebenar diri sendiri..nak jadi macamtu jadi macam ni..susah nih..nabil..just be yourself..aku lebih suke diri aku yang dulu..ye..diri aku yang dulu tapi dibaiki oleh ilmu yang aku pelajari sepanjang hidup..dan ilmu yang aku dpat tu perlu di amalkan sebaiknya dan ditingkatkan..
hurm..ade saje kaum hawa yang akan menaut hati dan prasaan aku dengan sikap dan kelembutannya..mungkinkah kadar kekuatan iman dalam diri ini makin berkurang?..Ya Allah..ape dah jadi dengan aku nih..bile aku meningkat dewasa lebih banyak perkara yang disesalkan berbanding untuk dibanggakan.
pandangan mata si hawa yang meragut hati si adam.(sangat berbahaya ya!)
seringkali aku rase untuk menyesal..menyesali jalan yang aku pilih untuk meneruskan hidup..aku perlu ingat..fikir semula..tu semua perancangan yang Maha Esa..ada hikmahnya..nabil..kau perlu sedar..bukan kau sorang je ade masalah kat dunia ni..dan yang penting..semua msalah ada penyelesaiannya kan..Ya Allah..tabahkan la hati hambaMu..
tapi...ye..manusie mcam aku ni banyak tapinya..selalu lupa walau diingatkan..selalu buat walau ditegah..nak juga bercinta..berpasangan pada usia yg amat muda..calling sms berjam2 smpaikan tanggungjwab sbagai seorang hamba pun terlupa..nabil..kau dah nak kawin sangat ke?..dah ade prsediaan yang rapi? kerja? duit? rumah? belum kan..so..jangan nak memandai.blaja dulu..smpai boleh tanggung orang lain..lagi satu buat ibadah semua kerana Allah..nawaitu yang betul..bukan kerana kehendak dan nafsu semata-mata.itu yang penting.ingat tu nabil!
bila dah cukup bersedia,utarakan terus hasrat hati tu..itu yang bagus..tapi jangan gelojoh..jangan bertindak melulu..merancang apa yang terbaik untuk masa hadapan..sesungguhnya Allah sentiasa membantu hambaNya.
(sekadar nasihat untuk diri sendiri)**
Alhamdulillah..diri ini terketuk kembali setelah membaca posting dari blog saudara Hatta Shafri.shukran ya akhi.moga2 kesedaran yg datang ini berpanjangan dan bermanfaat hendaknya.Amiin..
(apa-apa pun kalau susah dan senang yg setia mesti kawan kan.harap macamtu la:)
kalam hati dan pendapat diri..
shukran..peace..


5 comments:
hoho nabil
xpe2
aku faham
kuatkan semangat utk kawal perasaan tu
sbb kita dah tahu kebenaran
btol tak?
aku pun dlm usaha gak ni..huhu
hurm..tu la..
dulu memang nak buat kputusan tapi susah.
tapi bila terbaca blog membe ni.
terbuka hati kembali.
harap2 menjadi.
InsyaAllah.
wah bahaya ni..
jauhi dirimu dari panahan arjuna syaitan yang keji..
bagus2..peringatan untuk aku juga..
k i t a s e r u p a~
yes.kita ni bukan insan yang extraordinary.
ada kelemahan.
perlu selalu diingatkan.
dan mengingati antara satu
sama lain.
insyaAllah.
hahahha..afwan ya akhi..diri ku juga lemah dan perlukan ketukan2 kuat yang bisa memaku diri ini terus jauh dari lembah hina dikeji ALLAh...huhu..byk yg perlu kita pelajari lagi akhi..
Diriku juga kadang2 terleka dan kadang2 juga terikut kehendak hati yang kalut dan melalut ini..byk2 la mnta dilindungi Allah dari belenggu hati yang berbolak balik ini..aminn
Post a Comment