Saturday, April 3, 2010

Hari Lahir boy!


 بسم الله الرحمن الرحيم

Yes..hari ini adalah hari lahir saya.genap umur 19 tahun masihi..hehe..thanks for those who were wishing me birthday okay.I really appreaciate it..Penuh wall facebook dengan ucapan-ucapan hari lahir.Seronok sangat!Biasanya orang sambut hari jadi or birthday ni dengan cake, presents or what so ever lah..tapi saya..lain pulak jadinya..pagi-pagi lagi tadi ibu kejutkan saya untuk pegi klinik?untuk apa?..hantar Pipin, my little kitten yang sakit semalam sebab ibu terlanggar dia waktu reverse kereta kat laman.ish Pipin,siapa suruh kau lepak kat bawah kereta.kesian dia,maybe ekor dia yang kene lenyek dengan tayar tapi side effect dia,Pipin demam,tak selera nak makan and tak boleh buang air sebab area kemaluan dia bengkak..hehe..kesian.

So tadi saya pun acompany my mother pergi klinik haiwan.ni first time hantar pet pegi kilinik tau.yelah,kucing baka kampung takde la nak rajin-rajinkan hantar pergi klinik lainlah macam kucing parsi yang bulu dia puff-puff kembang tu..ibu hantar sebab kesian sangat kat little kitten ni.Mati nanti lagi sedih.Ok time kat kelinik tu,mula-mula doctor tu check Pipin dari atas sampai bawah.tanya kenapa.ibu pun story la masalah Pipin ni.and then dia masukkan thermometer dalam dubur Pipin.."mmeeeeoowww!!!" menjerit dia,saya yang tolong tenangkan Pipin..kesian dia..tapi saya gelak-gelak sebab first time tengok..haha..doc kata Pipin demam.lepas tu dia bagi ubat cacing and give an injection.Time injection lagi la kuat pipin meraung nak lepaskan diri..fuh,nasib baik la anak kucing je..Kalau bapak kucing gerenti saya kene cakar punya lah.

Selesai semua rawatan tu ibu borak-borak dengan doctor tu,tanya pasal cara-cara jaga kucing ni..Ibu panggil doctor tu uncle?..adoy..mom,thats doctor bukan pakcik jual surat khabar..hehe..apa-apalah ibu..doctor tu pun layan je,friendly je,dah veteran pun.Pipin dibekalkan ubat demam and some vitamin.Sebelum kami pergi,ibu beli makanan kucing sedikit kat klinik tu.

 Pipin menjalani rawatan.kesian dia.


Ok.guess what.saya dapat ilmu sikit la time pergi klinik haiwan tadi.tentang hak penjagaan kucing.hehe.semua ni yang doctor haiwan tu cakap la.sebab dia senior dalam bidang ni kan

  • Kalau kucing sakit atau demam,jangan beri ubatan untuk manusia kepadanya sebab tak sesuai dengan condition kucing.doc tu cakap ada orang pernah bagi panadol?what the??
  • ok ni commonly saya selalu buat.kalau kucing luka, jangan sapu dia dengan minyak gamat. sebab nanti bulu-bulu kucing tersebut akan berguguran ok.Kalau nak kucing anda botak boleh mandikan dia dengan minyak gamat.haha.
  • makanan yang dijual disupermarket seperti jenama-jenama yang anda tahu sekarang *tak boleh label nanti kena saman*adalah tak sesuai untuk kucing sebab lama-kelamaan kucing akan mendapat kurap. biasanya makanan tersebut diimport dari thailand. Sebaiknya beli makanan yang terdapat di klinik haiwan.
  • kalau nak save budget,beri kucing anda makan ikan rebus.itu adalah lebih baik dari ikan atau ayam goreng.tapi ikan kembong tak berapa elok ok.
  • memberi ubat cacing kepada kucing adalah bagus sekurang-kurangnya 2 atau 3 kali sebulan kot.*tak ingat
  • mandikan kucing anda dengan syampoo anti kutu,sebab kawan baik kucing anda adalah kutu yang membuatkan kucing anda menggaru.
  • tu je kot..lain-lain tips boleh google sekarang ok..hehe.




(Waktu post ni nur amalina abd.malek call through public phone and wish me birthday.Oh sungguh tak dapat saya cam suara dia kerana alasannya dia sudah matured..fine..hehe..parents terkejut harini bitrhday saya kerana mereka berdua terlupa..-,-"Anyway,terima kasih ayah,ibu sebab dah jaga nabil dari kecik lagi.*lepas ni boleh mintak belanja makan kat luar..hehe)

sekian.  

mood:rojak dan gedik

2 comments:

Syzna said...

kak amal eh? baruuu aku ingatttttt kau la nabil yg scandal dgn dia kan? kak amal satu dorm dgn aku. hahaha

Mohammad Nabil Syahmi said...

eh..azza? sungguh kecil dunia ini..-,-